Hvem

Ørnulf Bratlie EPF

Hvor

Vibes gate 16A

Dato

Juni 2017

Layouteksempel 7

Dette er et annet eksempel på hvordan en forside på en nettside kan utformes. Dersom du velger en Joomla!-løsning har du tilgang til bokstavelig talt tusenvis av ulike design og maler, og alle kan tilpasses ytterligere når det gjelder bruk av logo, farger, skrifttyper osv. For å vise noe av mangfoldet i tilgjengelige design og layouter har vi lagt inn noen utvalgte i menyen Layout. Klikk på et layouteksempelvalg for å se på siden i den valgte layoutmalen.

Vær tydelig og klar

Ingen liker nettsider som ikke klart formidler hva de inneholder og/eller hvor det er tungvint og vanskelig å orientere seg og navigere. Selvsagt er dette i stor grad avhengig av innholdet og hvordan det organiseres, men design og layout må fremheve og lette orienteringen i dette innholdet, ikke hindre den. Det gjelder alt fra fargebruk, plassering av menyer, bruk av grafiske effekter o.l.

Bruk eksisterende elementer

Dersom dere har en fin logo og/eller et sett med farger som går igjen i forbindelse med brevark o.l., kan det være et godt utgangspunkt for design på nettsidene, og bør uansett tas med i betrakningen. De fleste firmaer som har en logo vil ha den med på nettsidene, og det tar seg dårlig ut dersom den ikke passer inn med resten av designet.
Spesialeffekter

Ikke overdriv

Det kan være både effektfullt og imponerende med en fargerik Flash-animasjon på nettsidene dine, – i hvert fall første gang man ser den. Men dersom du ønsker at dine brukere skal besøke nettstedet ditt ofte er slike spesialeffekter kanskje mer irriterende enn interessant, og du er kanskje i det lange løp tjent med en mer sober og «renere» design.
Målgruppe

Vit hvem du henvender deg til

Noe av det viktigste du bør tenke gjennom er hvem dere henvender dere til, hva dere ønsker å formidle og hvordan. Selvsagt er innholdet det aller viktigste, men design og layout bør «spille på lag» med innholdet, og ikke motvirke det. Listen kan gjøres mye lenger, men det som er viktig er at du og dine medarbeidere setter dere ned og forsøker å komme fram til hva dere ønsker med nettsidene, kall det gjerne din «profil». Det spiller forsåvidt ingen rolle om dere gjør dette på egenhånd eller sammen med den som skal utvikle nettsidene, men resultatet må uansett formidles til webdesigner/utvikler.
Målgruppen

Hvem henvender du deg til - hva er målgruppen?

  • Hvem er målgruppen? Alle, eller utvalgte grupper? Unge, gamle, teknisk interesserte, mennesker som er opptatt av god design, kultur osv.
  • Hva er budskapet? Ønsker dere å formidle et inntrykk av modernitet, profesjonalitet, pålitelighet eller at dere er et spennende og nyskapende firma?
  • Skal noen produkter eller tjenester fremheves spesielt, eller er alle like viktige?

Innhold, design og layout

Noe av det viktigste du bør tenke gjennom er hvem dere henvender dere til, hva dere ønsker å formidle og hvordan. Selvsagt er innholdet det aller viktigste, men design og layout bør «spille på lag» med innholdet, og ikke motvirke det. Listen kan gjøres mye lenger, men det som er viktig er at du og dine medarbeidere setter dere ned og forsøker å komme fram til hva dere ønsker med nettsidene, kall det gjerne din «profil». Det spiller forsåvidt ingen rolle om dere gjør dette på egenhånd eller sammen med den som skal utvikle nettsidene, men resultatet må uansett formidles til webdesigner/utvikler.

Ørnulf Bratlie EPF | Org.nr: 982 466 202 MVA | Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. | 91 61 68 60/22 69 36 01 | ©2017 Alle rettigheter forbeholdt